Palby Fyn Cup 2018 set fra Sutten

Efter nyerhvervelsen af den nærmest sagnomspundne Sutte, så jeg med spænding frem imod årets Palby Fyn Cup. Hvordan sejler man en Luffe 37? Kommer vi bare til at ligge håbløst bagude?

Hvor vi om tirsdagen sejler familiesejlads, måtte der til lejligheden sammensættes en ”rigtig” besætning. Det blev til en beskeden 4-mands besætning bestående af (”man” sejler 5- eller 6-mands):

- Mads, den tidligere formand i Ebeltoft, erfaren kapsejler omend lettere rusten.
- Jacob, bestyrelsesmedlem i Skudehavnen, ikke kapsejler.
- Jens Christian, en gammel sejlerkammerat fra Sønderjylland, som ikke havde sejlet de seneste 10 år!
- Skipper selv, kapsejler i en fjern fortid.

Ingen med den mindste idé om at sejle Luffe 37…

 

Der var fem Luffe 37 tilmeldt (plus en double handed), så vi fik vores eget løb.

Vi skulle sejle ”den forkerte vej” – altså Fyn om styrbord – og det gav os chancen for at sammenligne fart med de fire andre startende Luffe 37 i løbet. Det gik helt godt, og efter en fornuftig start lå vi kun 40 sekunder efter den førende ved Æbelø, og vi lå samtidig godt til luv med god luft og medstrøm.

Mod Fynshoved med en blanding af bidevind og foran for tværs. Ved rundingen af bøjen ved Lillegrund havde vi lagt os forrest med et forspring på 5 minutter til 2.-pladsen, så humøret var højt.

Vinden vendte, så vi havde kryds ned mod Romsø, og en kraftig strøm var imod. Vi valgte at gå inden om Romsø med små kryds i idvandet. I en enkelt stagvending kyssede vi lige bunden men kom heldigvis hurtigt fri.

Fri af Romsø havde vi tabt konkurrenterne af syne bagude, men vi gik ind til en længere kamp mellem små briser og modstrøm. Som de første forsøgte vi os med at gå langt ind i Kerteminde Bugt og satse på strømlæ og søbrise. Det så meget lovende ud, men vi valgte alligevel at slå ud mod midten igen for at bevare kontakten med feltet – unødvendigt at satse, når vi kunne sikre vores position.

Ude i den kraftigere modstrøm endte vi med at kaste anker for en stund, da vores faktiske kurs over grunden var i retning mod Sjællands Odde!

Der kom lidt luft bagfra, og pludselig havde vi to Luffer i bakspejlet. Spileren blev sat, og skipper tog et tiltrængt hvil på køjen :-)

Vågen igen ved passage af Storebæltsbroen blev jeg informeret om, at de, der havde satset hele butikken og gået helt ind i Kerteminde Bugt, havde vundet stort og var langt fremme. Alligevel følte vi, at vi havde gjort det rigtige. 37’erne var sakket bagud igen.

De fleste omkring os opgav nu at holde spiler mod Kobberdybet og lod sig falde mod Fyn. Vi holdt dog stædigt på og blev belønnet med en smule rum luft. Vi holdt god fart indtil et sted mellem Lundeborg og Thurø Rev, hvor vi lå stille et stykke tid igen.

Spilerskæring til Grønneodde, genua til Christiansminde og så ellers timevis med spiler igen. En smule modstrøm i Svendborgsund men fornuftigt med vind hele tiden.

Nærmeste Luffe 37 20 minutter bag os ved Thurø Rev, 30 minutter ved Svendborg.

Efter Rantzausminde satsede vi fejlagtigt på vind langs Fyn, og en del både fra senere start strøg forbi længere ude – det var dog ikke værre, end at vi holdt fart i båden.

Mellem Lyø og Horne lå vi længe parkeret og drev kun for en meget svag medstrøm. Der bredte sig en smule brise både ved Lyø Flak og i Lyø Krog, men vi kunne længe ikke komme væk fra midten.

Ved Horne drog vi dog fordel af ”forsinket ankomst” og udså os den rigtige vej rundt i svinget – ikke for tæt på land og ikke for langt ude. Straks efter passage skiftede vi til genua og tog sammen med en Scan-kap god højde ind i bugten ved Bøjden og kom ud igen på spilerskæring. Det viste sig at være et godt træk; ved Helnæs kunne vi se rigtigt mange parkerede både bag os ved Horne.

Efter Helnæs gentog vi taktikken med flere ryk mod bedre vind tættere på land – fra Horne til Torø skiftede vi mellem spiler og genua ca. 10 gange!

Efter Torø fik vi frisk vind og mellem bidevind og foran for tværs til Stenderup Hage. Her kæmpede vi noget med at holde storsejlet og endda til tider genuaen, men vi besluttede at holde på og vente med sejlskift til mere roligt vand efter Stenderup Hage.

Undervejs fandt vi alternative måder at trimme storsejlet og med den svagere vind i den snævre del af Lillebælt undlod vi sejlskift.

Der var udsigt til svagere vind efter Fredericia, men med temmelig frisk vind efter den nye bro fik vi kolde fødder, mistede tilliden til vindprognosen og skyndte os at skifte til fok – kæmpe fejl! Straks efter Strib Fyr forsvandt den friske vind og vi savnede drev gennem bølgerne i Tragten. Genuaen røg op igen, og så gik det ellers mod Bogense, hvor vi gik i mål kl. 17:36 som suveræne vindere af Luffe-klassen. Desværre kunne vi ikke rigtig hamle op med de mange X-99 og X-332, som vi var i gruppe med – dem tager vi næste år ;-)

Tak til sponsorerne:
Alt til sejleren
MP Advokater